4 mity na temat gier biznesowych

W naszych rozmowach z niektórymi klientami pojawiają się z ich strony pewne przekonania na temat gier biznesowych, oparte na ich subiektywnych odczuciach. Chciałbym odnieść się do 4 z nich, w nadziei, że te dodatkowe informacje z mojej strony pomogą inaczej spojrzeć na gry szkoleniowe:

➡️ Mit nr 1: Gry biznesowe to tylko zabawa i integracja dla pracowników, nie mamy na to czasu

Gry biznesowe to dużo więcej, niż tylko świetna zabawa i możliwość zintegrowania zespołu. Gry oparte są na koncepcji uczenia się poprzez doświadczanie (experiential learning). Ta metoda, autorstwa Davida A. Kolba, jest standardem organizacji uczących się. Doświadczenia w grach, oparte na wciągających scenariuszach, dają możliwość bezpiecznego wypróbowania konkretnych zachowań i obserwowania ich konsekwencji. Natomiast z uwagi na fakt, że scenariusze gier nawiązują do realiów biznesu, łatwo znajdziecie analogie do Waszej codziennej pracy. Gry rozwijają kluczowe kompetencje miękkie, w tym wiele kompetencji przyszłości.

➡️ Mit nr 2: Gry nie sprawdzą się u nas, pracownicy ich nie docenią

Jeszcze nie zdarzyło się nam aby ktoś nie zaangażował się w grę biznesową i nie docenił bogactwa wniosków i inspiracji z nią związanych. Ludzie uwielbiają uczyć się poprzez zabawę. Piękno gier polega na tym, że sprawdzają się doskonale w każdej branży, firmie dowolnej wielkości, dla pracowników z każdego działu i na każdym stanowisku, od juniorów aż do kadry kierowniczej najwyższego szczebla. Praktyka pokazuje, że jeżeli nawet ktoś na początku z rezerwą podchodzi do gier biznesowych, to szybko angażuje się w rozgrywkę i aktywnie uczestniczy w wydarzeniu.

➡️ Mit nr 3: Mamy własnych trenerów wewnętrznych, sami realizujemy wszystkie potrzeby szkoleniowe

Nawet największy dział szkoleń nie jest w stanie zaproponować pracownikom wszystkich narzędzi rozwojowych, które zapewnią maksymalnie efektywną podróż rozwojową (learning journey). Gry biznesowe dostarczane jako usługa a nie produkt, doskonale uzupełniają firmowe know-how. Ich celem nie jest konkurowanie z trenerami wewnętrznymi, tylko wspieranie ich tam, gdzie to uzasadnione.

➡️ Mit nr 4: Nie szukamy zmiany obecnego dostawcy szkoleń

Gry biznesowe nie mają za zadanie zastąpić zewnętrznych, sprawdzonych firm szkoleniowych. Pełnią rolę komplementarną wobec rozwiązań już otrzymywanych. Wzbogacają treści szkoleniowe o formę rozwojową, która jest innowacyjna, niestandardowa i skuteczna. Gry można wykorzystać na każdym etapie projektu rozwojowego: od jego uroczystego otwarcia aż po mocne zakończenie – jako wisienkę na torcie. Mogą również stanowić osobne wydarzenie rozwojowe.